Dan: 10. ožujka 2021.

GRAD BOHANE – Jesmo li spremni za budućnost koja je već ovdje?

Kevin Barry počeo je s pričama, već njegova debitantska zbirka priča There Are Little Kingdoms iz 2007. donijela mu je nagradu “Rooney” za irsku književnost, dok se mnoge od njih postavljaju na kazališne daske i objavljuju na stranicama uvaženih časopisa i antologija poput The New Yorkera, The Dublin Review i drugih. Uz to, često potpisuje scenarije za djela sedme umjetnosti, kao što su Breakfast Wine, Dark lies the Island, Wifey Redux… Živi u Irskoj i u slobodno vrijeme po knjižarama uhodi svoje potencijalne čitatelje.

Sunday Times ga naziva najuzbudljivijim irskim “kratkopričašem” današnjice, a Grad Bohane je njegov roman prvijenac.

Grad Bohane je vizionarski, znanstveno-fantastični roman pod utjecajem filma i stripa, keltskih mitova i legendi, fada i saga, kao i svekolikog naslijeđa irske književnosti, djelo očaravajuće mašte i živopisne jezične inventivnosti, s okusom novog i veličanstvenog. Enklavizacija, distopija i postapokaliptična kultura u zamišljenom gradu Bohane, geografski inspiriranom portugalskim Portom, u budućoj, 2053. godini. Svijet je to bezakonja, bluda i primitivne tehnologije, gdje se zaraćene bande bore za prevlast nad gradom bez automobila, a prošlost i sadašnjost prožimaju se s budućnošću. Protagonisti su opsjednuti modom i hedonizmom te govore izmišljenim dijalektom, u kojem se arhaični elementi isprepliću sa sočnim jezikom ulice. Roman pršti živim dijalozima,  praćen estetikom hedonizma i nasilja.

“Grad Bohane dobitnik je ugledne međunarodne nagrade International IMPAC Dublin. To nešto govori; trebalo bi. No roman najbolje govori sam za sebe. Dovoljno je palcem pritisnuti stranice, pustiti ih da polete, pa ih nasumice na nekom mjestu zaustaviti. Evo, 237. stranica: derači koza pričaju da se nekada bolje plaćalo za kozju kožu – ‘ali nema toga više’.

— Nema, nema.

— Puno toga više nema.

— Da, puno.

— Ah, svi smo sad već ostarili.

— Ostarili, da.

— Ma, ostarili.

— Ostarili!’

Šaka riječi, a u njima – literatura.”

(Dragan Jurak, Novosti)

Kevin Barry
Grad Bohane

Mislite da su ljudi danas paranoično uznevjereni?
Prolistajte knjigu

SITNE RIBE – se (ne)bacaju nazad u more

“Svijet bi zasigurno bio bolje mjesto za život da je u njemu puno više pisaca kao što je talijanski književnik Roberto Saviano, koji pripada u onu skupinu autora koji stvarajući tzv. angažiranu književnost, odnosno pišući o tabu temama, nastoje upozoriti društvo na neuralgične točke te, nadaju se, pomoći u pozitivnim promjenama.”
Marinko Krmpotić, Novi list

Talijanski pisac i novinar s dugogodišnjom uspješnom karijerom, Roberto Saviano svjetsku je slavu stekao šokantnim debitantskim romanom Gomora, u kojem je potpuno razotkrio kriminalistički milje u Napulju, i zbog toga se više od deset godina nalazi pod stalnom policijskom zaštitom. Prema romanu je, pod redateljskom palicom kultnog talijanskog redatelja Mattea Garronea, snimljen i istoimeni film, koji je postao svjetski hit i 2008. trijumfirao na Canneskom festivalu, osvojivši prestižni Grand Prix za najbolji film, kao i serija u četiri sezone, najbolja talijanska TV-serija u povijesti te jedna od najboljih TV-serija o zločinačkim organizacijama uopće.

U svom novom romanu Sitne ribe Saviano se potvrđuje kao majstor suvremenog realizma i “pjesnik mračne strane gradskog života”. Njegov novi roman priča je o usponu bande Nicolasa zvanog Maradža, koji sanja da pokori Napulj, no nasilje će se vrlo brzo oteti kontroli, a ulicama će poteći krv… Otkad je pušten s tiskarskog stroja, roman prate brojni kritičarski hvalospjevi, pa ga tako Metro naziva Kumom u doba Instagrama i Facebooka, a oduševljenje ne krije ni slavna Elena Ferrante.

“Iskreno odvažan, kao svaki pravi pisac, Saviano se vraća u Napulj i pripovijeda priču o žestokom i bolnom srcu toga grada.”
— Elena Ferrante

 

Roberto Saviano:
Sitne ribe

“Kum” za doba Instagrama. Italija koju svatko treba doživjeti.
Prolistajte knjigu

MAUD I AUD – Mlitav stisak ruke uvijek je sumnjiv, posebno kod trgovca Volvom

Više nego što smo to osvijestili, ispostavlja se u romanu Maud i Aud, čija je okosnica prometna nesreća koja iz temelja mijenja život jedne obitelji i njezine okoline. Tehnologija u obliku jurećeg automobila majci odnosi život, ali ga istovremeno tehnologija medicinske opreme spašava ocu. Njihova djeca, blizanke Maud i Aud, moraju nastaviti živjeti s posljedicama nesreće.

U futurističkoj maniri, cijeli roman Maud i Aud određen je temom tehnologije, brzine i automobila, iako bi futuristi norveškom piscu teško oprostili skepsu prema rastućoj odvojenosti od prirode. Još više nego temom, Bakke iznenađuje vrlo originalnom formom, koja je zapravo, uz pripovijednu okosnicu radnje, kolaž žanrovskih fragmenata, od lirskih pjesama o prometu, preko transkripata radijskih emisija, do filozofskih promišljanja o tehnologiji. Unatoč mračnoj temi, tekst uspijeva biti prožet diskretnim humorom, pa čak i elementima krimića (tko vozi misteriozni crni Mercedes?).

Gunstein Bakke zahvaljujući ovom romanu prepoznat je kao jedan od najoriginalnijih suvremenih norveških pisaca. Upravo norveški krajolik, mjesto sraza nalazišta nafte i nepregledne divlje prirode te modernih cesta koje vode u izolirane predjele, poslužio je kao idealan scenarij za ovaj roman.

Tko zna, istaknuo je sam Bakke na dodjeli Europske nagrade za književnost, da mu je kao inspiracija poslužio, primjerice, bruxelleski promet, možda bi roman bio mnogo deblji, osim ako ne bi bio o čokoladi.

Gunstein Bakke
Maud i Aud

Čudesan roman koji pametno i zabavno spaja norvešku tradiciju s europskim književnim modernizmom.
Prolistajte knjigu